Praktische informatie

Praktijk voor Psychologische Hulp en Psychotherapie

Praktische informatie

Kosten en vergoedingen

Zowel behandeling vanuit de Generalistische Basis GGZ als de Gespecialiseerde GGZ worden vergoed vanuit de zorgverzekering (basispakket). Wij hebben met de meeste zorgverzekeraars contracten afgesloten. Om voor vergoeding in aanmerking te komen is een verwijsbrief van de huisarts noodzakelijk. Voor de Gespecialiseerde GGZ moet er sprake zijn van meer complexe c.q. zwaardere problematiek. Houdt u rekening met het verplichte eigen risico (€ 385,- in 2024).

Vanaf 2022 is er een nieuw bekostigingssysteem voor de GGZ ingevoerd, het zogeheten 'zorgprestatiemodel'.
Het zorgprestatiemodel geeft sneller inzicht in zorguitgaven. De 'prestaties' zijn namelijk gekoppeld aan een dag/verrichting in plaats van aan een zorgtraject van 365 dagen.
Dat betekent dat verrichtingen (sessies) niet meer achteraf (na afsluiting van een behandeling of behandeljaar) gedeclareerd worden, maar meteen, maandelijks, ingediend kunnen worden bij de zorgverzekeraar.

Tarieven niet verzekerde zorg

Bepaalde klachten / problematiek worden niet meer vergoed door de zorgverzekeraar. Het gaat hierbij o.a. om aanpassingsstoornissen, rouwverwerkingsproblematiek en relatieproblematiek. Het tarief voor behandeling / begeleiding die buiten de vergoeding van de zorgverzekeraar valt conform de NZA tarieven.

Afspraken

De duur van de sessies is drie kwartier tot een uur. De datum, tijd, frequentie en het soort (face-to-face of digitaal) van de afspraken wordt door de therapeut in overleg met u vastgesteld. Ook zijn er mogelijkheden voor online consulten.

Afzeggen van afspraken

Bij verhindering dient tenminste 24 uur van tevoren een afspraak te worden afgezegd. Voor het niet tijdig afzeggen wordt € 50,- (een half consult) in rekening gebracht. Let op: deze kosten worden niet door de zorgverzekeraar vergoed.

Waarneming

In geval van langdurige afwezigheid nemen wij voor elkaar waar zodat de continuïteit van de behandeling gewaarborgd blijft.

Klachten

Indien u een klacht heeft over de behandeling zou het prettig zijn wanneer u dit bespreekbaar maakt met de betreffende therapeut, zodat er tot een oplossing gekomen kan worden. Komen we er niet uit, dan kunt u een klacht indienen via de klachtenregeling van het NIP (www.psynip.nl) of de LVVP (www.lvvp.info).

Kwaliteitsstatuut

Wij beschikken over een geldig kwaliteitsstatuut. Per 01-01-2017 is het verplicht een dergelijk statuut te hebben. Desgewenst kunt u een exemplaar opvragen bij uw behandelaar. 

Privacy

Vanaf 25-05-2018 geldt de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming). Uiteraard hecht onze praktijk veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. U kunt ons privacystatement inzien door te klikken op deze link: privacystatement Praktijk voor Psychologische Hulp & Psychotherapie
Share by: